Vikten av presentation



Igår fick jag uppleva ett klockrent exempel på varför presentation och marknadsföring är minst lika viktigt som bra varor, bra pris och bra service inom affärsvärlden. Jag, S och P skulle ut och dricka ett par öl och bestämde oss för att gå till en pub i Midsommarkransen vid namn Tre vänner (ironiskt?). Eftersom det drog ut lite på tiden (någon fick för sig att bygga möbler tiden vi egentligen skulle träffas) var vi vid Midsommarkransen vid 22:30 och dessutom vrålhungriga. P visste att haket bredvid tunnelbanan har pizza så vi tänkte äta där först för att sedan gå över gatan till Tre vänner. Stället med pizza heter Stabil och utifrån ser det ut som vilken förortspub som helst. Inredningen består av diverse roliga skyltar, fotbollströjor, mörkt trä och det är allmänt murrigt. Klientelet, fyra-fem stammisar vid baren, var stereotyper av stammisar på förortshak. I hörnet stod dessutom en klase spelmaskiner.

Vi beställer pizza, får sallad serverat vid bordet och hela vibben känns mer som en restaurang än en vanlig pub. Efter att ha ögnat ölsortimentet i menyn inser vi att det är standardutbud men när vi försöker beställa från listan får vi veta att menyn inte stämmer och att vi ska gå fram till baren för att få höra det nya utbudet. Det är då chocken kommer.
Istället för det sedvanliga diskvattnet (läs: Pripps blå) som brukar finnas på kran hade de Staropramen och Hobgobblin. På flaska fanns ca 15 olika sorter varav en handfull belgiska. Och pricken över i var att de hade Kwak med glas, hållare och hela paketet (se bilden). För det lägsta pris vi varit med om.

Jag förstår inte riktigt hur de som äger stället har tänkt. Deras utbud av öl visar på att deras ambitioner sträcker sig långt över det vanliga alkishaket i förorten men utseendet på stället gör att ingen vet om det. Vi gick in enbart för att äta pizza men stannade kvar på grund av ölen, så det var ren tur att vi ens gick in. De andra som var där drack någon vanlig stor stark (fanns väl en kran diskvatten också någonstans) så även de tyckte att Stabil var en förortskrog. Jag tror inte ens att de flesta reflekterade över att det fanns andra ölsorter att prova.

Jag hoppas att de håller på sitt sortiment men om det bara är hungriga besökare som råkar få se utbudet av öl som faktiskt beställer de lite mer udda dryckerna så lär det inte hålla så länge tyvärr. Men det var väldigt intressant att se en sån grov miss i verkligheten och dessutom få bevittna konsekvenserna. Man lär sig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0