Självförsörjning



Jag ångrar en del val i mitt liv och en sak jag önskar att jag hade gjort är lumpen. Inte för att krig är roligt utan för allt man lär sig. Man lär sig att ta hand om sig själv i jobbiga situationer och jag har sett hur mycket karaktär polare till mig som gjort lumpen har fått. Jag tror dock att den perioden förr eller senare lämnar minnet hos de som tjänat sin kung och sitt fosterland eftersom man inte har så mycket nytta av kunskaperna när man väl är tillbaka till vårat välorganiserade samhälle. Och det är det som är stenen som klämmer i min sko idag.

Skulle en kris av något slag inträffa (ekonomin kollapsar, världskrig, fågelinfluensa-pandemi) är vi ganska hjälplösa. Inte alla förstås men jag tror nog att det bara är en handfull som faktiskt skulle överleva ett par månader utan el, rinnande vatten och mat i butikerna. Och just nu är det såna tider där det luktar världskrig (skriver om det imorgon), där ekonomin håller på att gå käpprätt åt skogen och folk dör mystiskt av fågelinfluensan runtom i världen. Och vi sitter i världens utkant utan en aning om vad vi skulle ta oss till om affären helt plötsligt får slut på käk.

Visst kanske jag överdriver en del men är det på riktigt så smart att förlita oss så mycket på staten att vi inte ens skaffar oss lite kunskap i hur vi klarar oss utan den? Kunskap är aldrig fel för även om inget katastrofalt skulle hända. Man kanske irrar bort sig i någon skog eller är pank och måste lösa hungerfrågan.

Människor har varit självförsörjande väldigt länge historiskt sett och med dagens teknologi är det lättare än aldrig förr att kunna äta sig mätt, ha tillräckligt med vatten och el och dessutom täcka många andra behov utan att behöva punga ut en mindre förmögenhet varenda gång (idag går väl nästan en hel månadslön till att täcka allt nödvändigt). Det finns både solceller och vindkraftverk för enskilda hushåll och vattensystem som skapar och filtrerar vatten ur luftfuktigheten. Mat har alltid tidigare varit gratis med tanke på att man rent tekniskt bara behöver ett frö för att kunna äta sig mätt. Ja, det blir en del kostnader i början och dessutom för underhåll men jag tror att på ett par år kommer man undan med det snudd på gratis. Förutom att man fortfarande måste betala energiskatt till staten även om man inte utnyttjar deras nät (hände en polares släkting som skaffade sig solceller).

Förutom att man kan bli en högteknologisk bonde får man inte glömma våra skogar här i landet. För de flesta av oss är skogen relativt exotiskt (om vi är inne i den och inte bara ser den från bilfönstret när vi åker mellan två städer) men det finns de som ser det som ett buffébord. Det finns tillräckligt med ätbara rötter, bär, svampar, frön och annat för att förhindra svält och kan man dessutom fiska, göra fällor eller har koll på jakt så lär man nästan få problem med att äta upp allt man kan skaffa sig. Gratis. Man behöver inte ens ge sig ut i urskogen för att hitta gratismat. Även i diken växer det nässlor som är ätabara och väldigt nyttiga. Nyponbuskar är rätt vanligt i Stockholm och bara man beger sig ut i närförorternas små skogsdungar så finns det blåbär och vildhallon. Rådjuren springer på folks tomter och  jag har sett både älg och vildsvin ute i Botkyrka. Just vildsvinstammen har växt till sig som fan den senaste tiden har jag hört, till och med restauranger i stan har börjat med det på sina menyer pga mängderna som finns i närheten.

Visst är det inte helt problemfritt att bli självförsörjande. Det största problemet är väl att de flesta av oss inklusive jag inte har någonstans att odla förutom kanske en balkong eller fönsterbräda. Men vem sa att livet är enkelt? Jag uppmanar alla att i alla fall börja med småsaker som att lära sig att laga mat från grunden och att inte ta allt för givet. Jag tror nämligen att det kommer braka loss förr eller senare för det har ALLTID gjort det tidigare så varför ska det ha upphört nu?

Kommentarer
Postat av: D

Det är dags o tjacka en gård långt ute i skogen, långt från rulltrappor och bilköer. Börja odla sina egna potatisar och föda upp ett gäng getter. Slänga upp solpaneler på taket och beväpna sig till tänderna inför den dagen då skiten brakar samman och människor som bara sett kött på ica måste hitta nåt annat sätt att få tag på mat. Hah!



Btw. "måste betala energiskatt till staten även om man inte utnyttjar deras nät" Skatt på solen?

2009-03-12 @ 22:41:10
Postat av: Anonym

Jag vet inte vad de tar skatt på men de gör det.

2009-03-13 @ 07:48:07
Postat av: Tessi

Jag arbetar för mycket varje vecka för att hinna lära mig att jaga vildsvin med hemma-täljda pinnar.

Men jag offrar mig när skiten brakar samman.

De som inte har lärt sig att jaga kan få äta mina skinkor om de vill ;)

2009-03-13 @ 08:10:03
Postat av: T

När och om det brakar samman är det för sent.

2009-03-13 @ 09:22:32
Postat av: D

Energiskatten kanske är för att man ändå är kopplad till nätet även om man inte utnyttjar strömmen som leds igenom kablaget. Det e bara o ta fram stora bultsaxen o knips.

2009-03-13 @ 10:23:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0