Polisstat?



Jag har tidigare skrivit om polisen och deras metoder men det här inlägget handlar egentligen inte så mycket om poliserna i sig även om de kommer att nämnas. Det jag försöker lyfta fram idag är att vi just nu lever i en polisstat-light och att det kan mycket väl bli värre framöver.

Enligt wiki finns det en del kriterier för en polisstat:

Polisstat är en stat där en maktfullkomlig poliskår, ofta en hemlig polis, upprätthåller ordningen med hjälp av godtyckligt övervakande, censur, frihetsberövande, angiveri och ibland tortyr och avrättningar, utan att medborgarna har tillbörligt skydd från domstol eller någon annan rättsinstans. En polisstat skiljer sig därför från en rättsstat. En polisstat är ofta, men behöver inte vara, en diktatur. Däremot skulle en polisstat inte anses vara en fungerande demokrati.

Ok, vi kan lätt fort konstatera att det inte är så illa i Sverige eller någon annanstans i västvärlden för tillfället. Dock hävdar jag att vi passar in i några av påståendena som t.ex. övervakning, frihetsberövande och till viss del censur.

Övervakningen behöver jag knappast fördjupa mig i utan det räcker väl att jag skriver FRA och IPRED (även Acta) för att fastställa den punkten.

Det jag stör mig mest på är såklart frihetsberövandet och för att illustrera kan jag ta några exempel ur mitt eget liv. De två senaste åren har jag blivit stoppad av polisen fyra gånger och jag tycker att de fungerar som ett bra exempel på att något är lite skevt.

1. Jag har åkt från mitt jobb till Gullmarsplan för att möta en snubbe jag pratat med på nätet som ska sälja två böcker till mig. Väl framme går jag till bankomaten för att ta ut 200:- som böckerna kostar. Jag märker ganska direkt att två typer som ser ut som tjackisar spanar in mig från kanske 100-200 meters avstånd när jag är på väg till bankomaten. Jag tänker såklart att det är två tjackisar som är ute efter att dryga ut sin kassa genom att spana in vilka som plockar ut större summor vid bankomaten. Hursomhaver, bankomaten har bara femhundringar så jag plockar ut en sådan och går till Pressbyrån för att växla. Då ser jag att de två typerna som spanat in mig följer efter mig men håller sitt avstånd för att inte jag ska märka. Väl inne på Pressbyrån år jag runt för att hålla mig bland folk tills killen med böckerna kommer så vi ialla fall är två mot två om "tjackisarna" får för sig något. Jag ser att de står utanför butiken och väntar. Snubben med böckerna dyker till slut upp och jag går ut, vi utför vår affär och "tjackisarna" springer fram med brickor i handen och identifierar sig som poliser. Jag pustar ut i två sekunder tills de börjar anklaga mig för att ha röda ögon och vara torr i munnen medan killen jag köpt böckerna av avlägsnar sig. Jag vet inte hur de fantiserat ihop att de kan se att jag är torr i munnen eller har röda ögon från 100 meters håll men jag svarar snällt på utfrågningen som varar i ca 10 minuter. Tillslut får jag nog och undrar om det här kommer leda någonvart eller om jag får gå för att jag har bråttom till träningen. De undrar vad och vart jag tränar och när det kommer fram att jag kör MMA i Slussen (där p oliser får 10% rabatt och det kryllar av de jävlarna där) så blir de genast helt ombytta och behandlar mig nästan som en polare. Jag får gå och de önskar mig lycka till på träningen.

2. Jag och P åker till Hallunda och blir stoppade av två uniformerade konstaplar vid utgången till tunnelbanan. De undrar vad vi gör där och vad vi jobbar med och inser rätt fort att vi är laglydiga medborgare och låter oss fortsätta.

3. Jag väntar på A utanför biografen i Hötorget. Två civilpoliser (de brukar inte vara så bra på att klä ut sig. Tjackisarna är de första som faktiskt lurat mig) snurrar runt på torget så jag ställer mig avsiktligt nära de så de inte kan missa mig. Givetvis kommer de fram och undrar vem jag är, om jag haft med polisen att göra förr, om jag är narkoman, vad jag gör där, hur gammal jag är och hur jag försörjer mig. Efter att de förstått att jag driver tre företag och har helt legitima anledningar till att stå där jag står går de vidare.

4. Jag och J åker till Hallunda mitt på dagen. I Fittja kliver det på två poliser i uniform som åker till Hallunda i samma vagn som oss. De kliver av först och ställer sig vid varsin dörr till rulltrappan och håller upp dörren samtidigt som de kollar in alla som går igenom. Vi går förbi och antagligen såg vi mest ut som skurkar eftersom de börjar följa efter oss och stoppar oss innan vi når rulltrappan. De splittrar oss och varsin konstapel utför en intervju på plats. Det första polisen säger till mig är att de enbart jobbar med drogrelaterade brott och att vi inte ska tro något annat. Han frågar väldigt mycket om droger varpå jag svarar att jag inte rört sådant sedan jag var 16 och att han mer än gärna får genomsöka mina fickor om han inte tror på mig. Han börjar inse att de kanske gjort ett misstag och menar på att jag blev stoppad för att jag "ser ut som en sån där". Vi pratar ett par minuter till tills hans kollega som rätt fort strundade i J (han hade åkt fast två veckor tidigare för narkotikabrott och kan därför inte straffas igen eftersom det gått så kort tid och det kan handla om samma orsak) dundrar fram och basunerar ut att han inte alls tror på att jag var 16 när jag provade knark. Jag svarar med att han mer än gärna får slösa både hans och min tid med att ta reda på det varpå de menar på att en tant i centrum behöver deras hjälp och att de måste gå. Innan de går säger såklart den andra polisen att han vet att jag knarkat efter att jag var 16 och att jag ska tänka på vad jag håller på med.

Ett annat exemple jag kan dra upp är kompisens polisrapport där det står att anledningen till att han blev stoppad var pga hans släpiga gångstil. Han är tjock och går lite släpigt helt enkelt.

Jag vet inte vad andra tycker men jag tycker inte att det är ett fritt land där man kan bli stoppad av polisen i tid och otid för att man ser ut på ett visst sätt eller har en släpig gångstil. Om jag uppenbarligen inte gjort någonting fel ska jag inte behöva slösa min tid på kling och klangs utfrågningar. Varför ska det vara så svårt att få ihop en poliskår som inte missbrukar sina befogenheter? Well, man kanske bör se över vissa lagar som t.ex. den lagen som gör det förbjudet att ha THC i kroppen. Jag vet att det används som en ursäkt för att granska folk lite extra mycket i sömmarna eftersom då kan man legitimera en visitation om personen i fråga hade släpig gångstil eller ansågs vara torr i munnen. Hur fan försvarar man sig mot en lag som i princip säger att polisen har rätt att stoppa dig, visitera dig, strippa dig, ta ditt urin och ditt blod för att du är torr i munnen?

Dessutom har det eskalderat på senaste nu när Moderaternas finfina strategi är att fylla gatorna med poliser. Alla vet att det gör saken värre och att problemen som stävjs av polisen beror på att folket har det dåligt ställt och att förbättring i samhället skulle minska på problemen. Men förbättring är inte något Moderaterna vill för det kostar pengar och höjer standarden hos gemene man. För Moderaterna räcker det med att man håller slöddret borta från sin närhet med hjälp av polisen så kan de fortsätta med sitt utan att behöva bry sig om vad som händer i förorterna och stora delar av stan.

Kommentarer
Postat av: Tessi

Jag håller med dig fullständigt.



Visst, det måste finnas poliser (i detta samhällssystem)och jag kan till en viss del förstå varför någon vill bli polis. Men jag undrar vad det är för människor som frivilligt väljer att arbeta med att döma folk efter deras utseende och jaga folk som inte skadar någon förutom sig själv. Jag förstår verkligen inte. Det finns ju rätt många arbetsuppgifter hos Polisen.



Känner man inte i sitt stilla sinne att det finns viktigare brott att stoppa som den ekonomiska brottsligheten där tjocka farbröder roffar åt sig pengar från de som behöver.

Om man skulle tala om att förfölja andra människor, på liknande sätt men av en annan anledning skulle det inte vara ok. Varför är det ok att göra så när det gäller denna fråga?



Det börjar nästan bli tal om hets mot folkgrupp.

Där folkgruppen är "förortsfolk" och "folk som inte ser ut som normen".

Det ska straffas att inte se ut som alla andra.

Jag anar en konspiration.

Vi ska tillbaka till Nazi Tyskland, där alla ska se likadana ut, vara av samma åsikt. Man ska konsumera mera, och inte ifrågasätta samhällssystemet.

Om man avviker från normen är det en polis där och frågar och trakasserar och misstror.

I västa fall kommer detta leda till scenariot i boken 1984.

Desto mer av fenomenet att det accepteras att polisen får göra vad de vill utan att straffas,

desto större blir risken att vi hamnar just i den fällan.



Men på vilket sätt kan man ändra sådant?

Det är ju domstolarna som bestämmer att en polis får kalla barn för negerjävlar men barn får inte kalla polis för potatisgris.

Så länge åklagare, polis och domstol delar fikarum kommer det inte att ändras, och det kommer bli värre.



2009-03-26 @ 09:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0