Medicin och mat



Som mina 10+ dagliga besökare kanske har märkt nämner jag rätt ofta att vi människor överlag mår ganska dåligt. Och eftersom jag nämnt det i ett par av mina inlägg så är det rätt klart att det är flera faktorer som spelar in för att skapa vårt generella tillstånd. En av de viktigaste komponenterna i ekvationen skulle jag härleda till vilken föda vi får i oss. Alla har ju hört frasen "Man blir vad man äter" inte minst tack vare Anna Skipper på TV3. Säga vad man vill om henne och hennes metoder men jag tror starkt att hon i alla fall rätt i just det påståendet.

Jag avfärdade länge tanken på att mitt matintag skulle han en kraftig påverkan på mig både psykiskt och fysiskt men efter att jag läst mycket om näringslära och implementerat det i min kost inser jag vilken kraft det finns i det vi äter. Egentligen är det ganska uppenbart att det vi äter kommer påverka oss men jag tror att vi har förmågan att övertala oss själva att det ligger helt andra orsaker bakom våra krämpor, besvär och andra fysiska problem.

Om man tittar på saken historiskt så blir det ännu mer uppenbart vad vi faktiskt ska äta och i vilka mängder. Jag menar, innan vi började bruka marken levde vi av det som fanns tillgängligt i naturen. Och uppenbarligen räckte det eftersom människan dog inte ut. Även innan vi hade lärt oss kontrollera elden och tillaga vår mat måste det som vi kunde få tag på täcka våra behov. Jag tror inte sjukdomar tog speciellt många liv på den tiden även om medellivslängden var avsevärt lägre. Jag tror att människan på den tiden dog av det faktum att det på riktigt var djungelns lag där man dels blev uppäten om man inte var försiktig och dels för att livet mestadels bestod av att hitta mat. Men att de förhistoriska människorna skulle haft problem med diareé, magvärk, huvudvärk, eksem och de flesta andra fysiska problem många av oss har idag tror jag inte på. Och om de hade det var det garanterat stressen som skapade det.

Om vi kommer tillbaka till vår tid igen så har de flesta av oss någon eller flera fysiska åkommor som besvärar oss. Det finns de som har riktigt jobbiga problem men de flesta av oss kanske har ont i magen ibland eller huvudvärk. Eftersom det oftast är små saker som gnager så lägger vi inte så stor vikt vid det. Det är trots allt vanligt att ha lite ont hela tiden, alla andra har ju det. Jag tror inte meningen är att vi ska gå omkring och ha ont hela tiden. Om en människa har ont påverkas den personen både fysiskt och psykiskt. Man är knappast på sitt bästa humör om man har magknip.


Den här bilden känner nog alla igen. Matpyramiden (och även kostcirkeln) ska fungera som en måttstock för hur mycket av de olika matkategorierna vi bör äta. Den togs fram 1974 och har används både i skolan och av läkare för att informera oss andra. Frågan är hur tillförlitlig är den? Jag tycker att man alltid ska möta fakta med hälsosam skepsis och det gäller även i det här fallet. Ofta finns det folk som tjänar stora pengar på att göra nånting till en standard hos oss människor och inom matens värld har det hänt otaliga gånger. Ett exempel på det är den så kallade Mjölkpropagandan som gick ut på att få svenskar att dricka mer mjölk och mindre av andra drycker. Efter allt jag läst om mjölk förstår jag att det inte är så bra för oss människor och att t.ex. kalcium (som är ett av huvudargumenten till varför man ska dricka mjölk) från mjölk inte tas upp av kroppen alls lika bra som t.ex. från broccoli som innehåller mer av den varan än mjölk. Det var helt enkelt det gamla vanliga vinstinstresset som låg bakom Mjölkpropagandan (som idag går under namnet Mjölkfrämjandet).
Även det undre skiktet gör mig väldigt suspekt. Jag har tyvärr inte fördjupat mig i sädeslagen men jag vet att snabba kolhydrater bör undvikas och att vi ersatt många av våra andra odlingar med vete för att det är betydligt lättare att odla och ger troligtvis bäst vinst för bonden. Och pengar går alltid före hälsa.

Det lite roliga med människan är att vi alltid försöker lösa våra problem vi skapar genom att uppfinna någonting nytt istället för att fixa ursprungsproblemet. I det här fallet har vi forskat fram en oändlig mängd olika läkemedel som möjliggör för oss att fortsätta med att äta en undermålig kost. Vi kan fortsätta proppa i oss vitt bröd för vem behöver fibrer när man kan gå till apoteket eller köpa en yoghurt som löser det problemet? Vem behöver äta frukt, grönsaker och bär när det finns vitaminpiller? Av någon anledning förlitar sig människan mer på andra människor och våra olika uppfinningar än naturen. Det faktum att de flesta mediciner vi har idag är syntetiska kopior av naturligt förekommande växter kanske inte är något folk vet, men så är det (läs själva om t.ex. penicillin). De mediciner man lägger sin tilltro i är i princip naturen bara att människan har gjort en kopia av naturen och förpackar den på annat vis. Och det är verkligen big business. Jag har inga siffror att visa men med tanke på hur mycket piller vi stoppar i oss idag så är det inte konstigt att läkemedelsföretagen är några av de rikaste företagen i världen. Och det känns lite som att ju mer piller vi äter desto sämre mår vi.

Jag tror att vi alla skulle må väldigt mycket bättre (och till och med eliminera många sjukdomar) om vi började intressera oss mer för vad vi äter. Om vi skulle ta en typisk matkasse idag så innehåller den väldigt mycket suspekta tillsatser, alldeles för mycket snabba kolhydrater och raffinerat socker, transfetter och de få frukterna och grönsakerna är besprutade eller uppväxta (heter det så) i bomull istället för jord för att spara in på utgifterna (det är därför tomaterna inte smakar så mycket längre). Kassen saknar däremot fibrer, långsamma kolhydrater, vitaminer, antioxidanter och bra fetter.

Och jag vet hur tråkigt det verkar med nyttig mat men det beror på vanor. De som känner mig vet att jag inte direkt åt nyttigt förutom och grönsaker var något av det värsta jag visste. Idag är jag vegetarian och äter i princip alla grönsaker och mår nästan lite illa när jag utsätts för mat jag åt förr. Inte kött men just såna sönderprocesserade halvfabrikat och grejer med mycket tillsattser. Jag vet att det är omöjligt att övertala någon till att ändra kostvanor men jag vet att också att om man börjar forska lite i ämnet (jag började läsa en kokbok) så kommer man själv till insikt att väldigt mycket "mat" bör undvikas. Kombinerar man det med att själv laga sin mat så blir varje måltid en njutning (hemlagad mat är alltid godare).

Idag är läsk en vanlig måltidsdryck. Man äter kött dagligen. Kolhydrater (pasta, ris, bröd) är det vi äter oss mätta på. Färska grönsaker och frukter hålls vid ett minimum. Godis och andra sötsaker är dagligt förekommande. Listan fortsätter och blir väldigt lång. Jag läste för ett tag sedan att forskare tror att vår medellivslängd kommer för första gången bli kortare med vår generation. Undrar vad det kan bero på när vi lever i en tid där barn diagnostiseras med åldersdiabetes.

Jag propagerar inte för ett längre liv utan ett bätte liv. Ett liv utan ständiga krämpor och brist på energi. Ett liv där även virussjukdomar undviks med ett starkt immunförsvar. Ett liv som gör att man har väldigt mycket lättare att se positivt på saker. Ett liv utan piller.


Kommentarer
Postat av: Multiball

Generellt mycket konspirationsteorier, hur hårt ifrågasätter du dina "alternativa kunskapskällor"? Även dessa lär ha något vinstintresse, som inte nödvändigtvis behöver te sig ekonomiskt.



Därmed inte sagt att det inte förekommer, det är jag övertygad om att det gör men kanske inte i lika stor utsträckning.

2009-03-05 @ 11:32:48
Postat av: T

Jag bygger min "fakta" på att jag själv är levande bevis i många fall. Sedan jag började äta i princip ekologiskt och tänka på vad jag får i mig så har jag inte varit sjuk en enda gång. Jag orkar mycket mer och flera personer som inte träffat mig på länge tycker jag ser yngre ut. När jag läser vad de olika grönsakerna jag äter innehåller inser jag att väldigt många som inte äter ett varierat utbud av grönsaker går miste om väldigt många vitaminer och mineraler för att inte nämna antioxidanter som vi vet är bra mot t.ex. cancer.



Jag vet inte vad du specifikt tycker är konspirationsteorier? Det mesta jag säger passerar jag inte som fakta utan mer som common sense (alltså att naturen borde innehålla det vi behöver etc).



Jag tror inte t.ex. att någon med onda uppsåt har fått oss i Sverige att dricka mer mjölk utan man har gjort det för att tjäna pengar. Man har säkert trott att mjölk är jättebra för oss men idag vet vi att för mycket mjölk leder till benskörhet. I Norden är benskörhet mycket vanligare än resten av världen och här dricker vi mycket mer mjölk.

2009-03-05 @ 14:56:51
Postat av: D

Vad är konspirationsteorier med detta, att människor vill tjäna pengar på att framställa billiga livsmedel?



Sen om undermånlig kvalitet på dessa billiga livsmedel gör oss sjuka och det i sin tur gör att läkemedelsföretag får tillfälle att producera läkemedel som tillfälligt löser problemen, det är inte helt osannolikt men det kräver lite större efterforskningar.



I slutändan handlar det ändå om common sense, det är i mitt tycke självklart att det är bättre med fullt naturliga råvaror än andra billigare alternativ.

2009-03-06 @ 11:26:49
Postat av: T

Det är en kombination av brist på vissa ämnen, undermålig kvalité och alla tillsatser + gifter som gör att vi blir sjuka. Tror jag. Många bäckar små som man brukar säga.



Jag tror inte det är planerat men jag tror att läkemedelsföretagen och läkarna vet mycket väl vilken effekt en ändrad kost har. Läkare vet dock att de flesta människor vägrar ändra kost så piller är väl lättare.

2009-03-06 @ 13:15:44
Postat av: Mulitball

Med generellt menar jag genomgående i hela bloggen. Inte i synnerhet just detta inlägg. Läser man mellan raderna tycker jag att det framgår rätt tydligt att det skulle existera en dold agenda för ett flertal ämnen som har tagits upp.



T, det glädjer mig mycket att höra att du tycks har hitta en sund och välmående livsstil. Jag tvivlar inte en sekund på att det du gör är rätt för dig.



Men det råder delade meningar att ekologisk odlad mat skulle vara nyttigare. För att citera livsmedelsverket. "Ekologisk mat innehåller generellt inte mer av olika näringsämnen än annan mat."



Missförstå mig inte nu, jag är inte för den skit som sälj idag. Jag är medveten om allt flera matproducenter försöker hitta billigare råvaror/ämnen för att vi i slutändan skall konsumera mera.



Idag så drunknar vi människor i information. Det som är rätt idag kan vara fel imorgon. Därför är jag alltid nyfiken på människor som påstår sig veta rätt eller fel. Därav är min kommentarer i princip alltid ifrågasättande. En mans erfarenheter är inte alltid tillräcklig. Tyvärr.



Väl mött!

Postat av: T

Multiball: Jag tror att det finns flera dolda agendor där merparten av anledningarna till varför det är så är pengar. Alltså, jag tror att det finns väldigt många personer på betydande platser som väljer pengar framför moral i många fall. Och är det så konstigt när det uppdagas saker HELA tiden överallt att det har fuskats och myglats. Allt ifrån högt uppsatta politiker till små företag vill väl tjäna en hacka? Dessutom har väldigt många lätt att ta beslut när det rör kollektivet så länge beslutsfattaren inte behöver se de som drabbas i ögonen. ""När en människa dör är det en tragedi, när 10 människor dör då är det en ännu större tragedi, när 100 människor dör då är det utom all förståelse men när miljontals människor dör är det bara statistik." - Stalin



Ekologisk mat kanske inte innehåller fler näringsämnen men de ska i alla fall inte innehålla olika bekämpningsmedel och gifter. Och vad exakt menas med "annan mat"? Är det mat odlad i bomull istället för jord (för det säger sig självt att innehållet i grönsaken kommer vara annorlunda om den inte får växa upp i jord) eller är det mat som odlats på typ samma sätt?



Jag har väl aldrig sagt att det jag skriver är rätt eller fel. Jag TROR väldigt mycket i mina texter och jag försöker hitta argument för det jag säger. Där det är informativt så försöker jag leta upp källor. Men som du säger så dyker det upp information hela tiden som motsäger varandra men med tanke på att även forskare har ertappats många gånger med att fuska eller för att ha förskönat så anser jag att många forskningsrapporter inte är trovärdiga heller. Mycket hamnar tillslut under facket common sense.



Det jag försöker göra med bloggen är att visa den stora bilden. Vi vet att de flesta kommer mygla om vinsten är hög nog och vi vet att det förekommer ofta. Det ligger i människans natur. Om man tror annat så tycker jag att man är otroligt naiv.

2009-03-09 @ 09:55:35
Postat av: T

Jävlar skit. Jag skrev ett långt inlägg som av någon anledning inte sparades. Jag orkar inte skriva om det så jag håller det kortfattat nu. Skit!



Multiball: Vi vet att folk fuskar och myglar hela tiden, det uppdagas nästan dagligen. Allt från mindre företag till högt uppsatta politiker. Det är människans natur. Så det är klart att det nästan alltid finns dolda agendor i saker som bestäms. Oftast genererar den dolda agendan pengar till den som bestämt. Att tro annat är bara naivt. Vad tror du lobbygruppernas uppgift är? Att promota deras grej för att de på riktigt tror att det är bättre eller promota deras grej för att de ska tjäna pengar?



Ekologisk mat ska inte innehålla bekämpningsmedel och gifter. Dessutom smakar de oftast mer och godare vilket säger mig att de innehåller mer av någonting. Och att t.ex. tomater odlas i bomull måste leda till mindre näring. Om man inte tillsätter en massa förstås men även då blir det fel.



Informationen som kommer motsäger oftast någonting annat. Jag har läst om otaliga fall där forskare har myglat (kolla upp t.ex. Aspartam i min länk) så även forskningsrapporter anser jag att man får ta med en stor nypa salt. I slutändan handlar det om common sense.



Mycket av det jag säger i bloggen är mina åsikter och inte fakta. I de fall jag använder mig av fakta försöker jag komma ihåg källor (där jag inte angett källor är det upp till var och en som läser att kolla upp om de tycker att det låter skumt). Jag försöker bara måla upp en bild av helheten och visa på att vi människor håller på att förstöra väldigt mycket för oss själva.



Postat av: T

Ok, nu dör mitt inlägg upp trots allt. Aja, låter båda ligga.

2009-03-09 @ 10:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0