Balans



För att någonting ska må bra behövs det balans. Det gäller det mesta som vi känner till i de flesta storlekar. För att må bra måste vi människor äta rätt mängder av olika komponenter, ha rätt mängd vätska i oss, anstränga vår kropp i rätt utsträckning, aktivera de olika delarna av hjärnan och få rätt mängd sömn. Ibland kan det kännas som att livet är en lång balansakt där allt går ut på att bibehålla de olika nivåerna på ett sånt läge att allting harmoniserar med varandra. Speciellt om man tänker utanför sin kropp och sinne och kikar på sin omgivning. Det krävs en balans i relationer, ekonomi, ansvar och i princip allt annat man kan tänka på.

Just nu känns det som att balansen är rubbad på många sätt som direkt och indirek drabbar alla. Ett exempel är fördelningen av pengar i världen. Jag minns inte exakta siffror men är det inte typ 10% av människorna som äger 90% av rikedomarna? Och att runt hälften av jordens befolkning lever under en dollar om dagen? Är det bara jag eller känns det inte som att det är en stor anledning till varför folk är så dystra på vår planet? Det är ju krig överallt och spänningen verkar gro dagligen.

Jag tror att rätt många struntar i balansen totalt. Både på mikro- och makronivå. Det känns som att de går hand i hand på något sätt. Om man bryr sig om sig själv och försöker upprättahålla de olika balanserna så har man nog lättare att se balansrubbningarna inom alla instanser och storlekar. Så länge vi dricker läsk på daglig basis, spenderar pengar vi inte har på skit vi inte behöver, söker efter hållhakar och maktmedel i våra förhållanden och allmänt tippar skålarna åt ett eller annat håll så kommer världen som den ser ut just nu inte vara så konstig eller felaktig. Det är trosts allt vi människor som påverkar världen mest och är det en obalans på individnivå vore det konstigt om kollektivet var balanserat.

Kommentarer
Postat av: Tessi

Word! Problemet ligger i att hela samhället som sådant är skapat för att människor inte ska kunna uppnå fulländad balans. Om alla uppnådde balans skulle hela samhällssystemet förstöras. Människors idioti är inbyggt i det kapitalistiska systemet och det är också det är därför det fungerar.





Forstttning följer...

2009-03-11 @ 08:50:07
Postat av: Multiball

Egentligen är det inte så svår matte. Eftersom det finns begränsat med resurser på jorden så är summan konstant. Om jag har ett bra liv, dvs över medel så måste en eller flera ha det sämre.

2009-03-11 @ 09:16:09
Postat av: T

Tessi: Varken det kommunistiska, kapitalistiska eller diverse andra system är den egentliga boven utan det är människan det är fel på. Så länge vi följer vårt ego kommer vi aldrig komma på ett system som är hållbart.



Jag tror nyckeln är att finna balans i sig själv. Skulle alla göra det skulle balansen återfinna sig i övriga områden.



Multiball: Tänk på att de flesta har problem med matten i skolan ;)

2009-03-11 @ 10:03:26
Postat av: Multiball

Vidare finns det en stor mängd som inte har gått eller går i skolan.



Männsikan kommer alltid följa sitt ego. Jag hävdar att precis alla handlingar är egoistiska.

2009-03-11 @ 17:08:46
Postat av: Tessi

Men det är ju det som är problemet.

Det samhälle vi lever i idag, oberoende av politisk inriktning är inte skapat för att alla ska uppnå perfekt balans, eller vad jag anser är balans.

Vill dra det så långt att inget system någonsin kan komma att innehålla den perfekta balansen.

För vad är den perfekta balansen? Vad är rätt, vad är fel? Är det moralen som styr? Vems moral? Min? Hitlers?

Förövrigt så vill jag hävda att balans för mig är en annan sak än balans för en annan person.

Att jag äter barn till frukost kan ju vara den balans jag tycker jag behöver, och jag kan anse att det är precis rätt och riktigt.



Det finns ju ingen enhetlig medvetenhet, alla kommer alltid att tycka olika. Man kan alltid hävda balansen i sina obalanserade beslut, för att det var balans för mig i min situation.



Människor tenderar till att alltid ha en ursäkt, ett försvar och utväg innan man funderar på större frågor, för att det blir så jobbigt.



Jag håller med dig att om människor vågade hitta sin inre balans, skulle det också bidra till balansen på den större nivån, men det skulle nog inte vara så stor skillnad.

Samhället är redan färdigt på ett sätt kan jag känna. Det finns lagar, praxis, ett system som är till för att skapa balans här, men obalans där.

Jag är alldeles för mörk för att hoppas på en förändring.



Men vi kan göra fett med reklam för denna blogg och tvångsvisa typ Zeitgeist..då kanske kanske...

eller inte. Människor trivs för bra i sin Tv-bubbla, helt enkelt.

2009-03-11 @ 19:26:12
Postat av: T

Multiball:



Vidare finns det en stor mängd som inte har gått eller går i skolan.



Förvisso, men i västvärlden är det relativt ovanligt.



Männsikan kommer alltid följa sitt ego. Jag hävdar att precis alla handlingar är egoistiska.



Så länge vi har den inställningen kommer det såklart alltid vara så. Men att splittra egot och se utöver det är något både gamla kulturer pysslat med tillsammans med sina medicinmän och shamaner och för att inte glömma hinduerna.



Tessi:



Men det är ju det som är problemet.

Det samhälle vi lever i idag, oberoende av politisk inriktning är inte skapat för att alla ska uppnå perfekt balans, eller vad jag anser är balans.

Vill dra det så långt att inget system någonsin kan komma att innehålla den perfekta balansen.

För vad är den perfekta balansen? Vad är rätt, vad är fel? Är det moralen som styr? Vems moral? Min? Hitlers?

Förövrigt så vill jag hävda att balans för mig är en annan sak än balans för en annan person.

Att jag äter barn till frukost kan ju vara den balans jag tycker jag behöver, och jag kan anse att det är precis rätt och riktigt.



Det finns en väldigt enkelt lösning; Sluta fälja systemet. Man kan spela med på de områdena som man måste men man kan fortfarande hitta en balans.



Jag tror att när alla människor lever i individuell balans så finns inte behoven av moral och levnadsregler. För så länge man mår bra finns det inte någon anledning att bråka över saker. Sen kommer alltid orsak och verkan råda så om någon gör något som någon annan inte gillar kommer det komma en motreaktion.



Att äta barn är kannibalism och erfarenhet säger att människor inte kan leva på människokött. Galna kosjukan uppstod av att kor åt andra kor (nermalda såklart). Men det är många som äter andra arters barn.



Det finns ju ingen enhetlig medvetenhet, alla kommer alltid att tycka olika. Man kan alltid hävda balansen i sina obalanserade beslut, för att det var balans för mig i min situation.



Delvis håller jag med. Men det finns många aspekter som det faktiskt finns vettig forskning på (t.ex. näring och föda) som säger klart och tydligt vad som skapar balans. Sen om man går emot då får man väl skylla sig själv eller nåt.



Jag håller med dig att om människor vågade hitta sin inre balans, skulle det också bidra till balansen på den större nivån, men det skulle nog inte vara så stor skillnad.

Samhället är redan färdigt på ett sätt kan jag känna. Det finns lagar, praxis, ett system som är till för att skapa balans här, men obalans där.

Jag är alldeles för mörk för att hoppas på en förändring.



Hur vet du att det inte skulle vara så stor skillnad när det aldrig har hänt? En person som mår bra med sig själv går knappast omkring och får andra att må dåligt.



Och förändringar har alltid skett genom historian så varför skulle det avstanna nu helt plötsligt?



Men vi kan göra fett med reklam för denna blogg och tvångsvisa typ Zeitgeist..då kanske kanske...

eller inte. Människor trivs för bra i sin Tv-bubbla, helt enkelt.



Zeitgeist vill jag inte visa för folk eftersom det egentligen bara är kommunism i en ny förpackning. Även om det finns mycket jag håller med om i de filmerna är det alldeles för mycket faktafel och galna idéer för att jag skulle vilja sprida den.



Jag tror att fler börjar inse att TV-bubblan är fel väg att ta. Det tar bara tid.

2009-03-12 @ 09:22:53
Postat av: Tessi

Det finns en väldigt enkelt lösning; Sluta följa systemet. Man kan spela med på de områdena som man måste men man kan fortfarande hitta en balans.



-Absolut. Precis som du säger så måste man spela med på vissa områden och det gäller även om man vill förändra saker, därför kan jag ju inte heller skita helt i spelets regler så att säga. Så det är en svår avvägning. Jag vill inte skita i att rösta bara för att partierna suger, för då kanske de blå vinner, vilket gör livet svårare för de som redan har de svårt, vilket då skapar obalans i samhället, vilket då påverkar mig. Så om jag totalt skiter i systement jag lever i, skiter jag i mina medmänniskor, och att inte bry sig om andra, tycker jag är att leva i obalans.



Jag tror att när alla människor lever i individuell balans så finns inte behoven av moral och levnadsregler. För så länge man mår bra finns det inte någon anledning att bråka över saker. Sen kommer alltid orsak och verkan råda så om någon gör något som någon annan inte gillar kommer det komma en motreaktion.



- Det är exakt därför jag inte tror att alla människor kommer att finna balans, p.g.a. orsak och verkan och egoism. Barn dör i krig p.g.a. orsak och verkan, och då kan det inte råda balans. Eftersom vi är indelade i länder, inflätade i ett system så har jag svårt att se att ex. Usa skulle sluta vara världs-terrorister.





Hur vet du att det inte skulle vara så stor skillnad när det aldrig har hänt? En person som mår bra med sig själv går knappast omkring och får andra att må dåligt.



- Kan inte hålla med. Jag påstår att man visst kan få andra att må dåligt även om man själv mår bra, p.g.a. egoism. Som jag tidigare sa kan jag alltid hävda min balans i mina obalanserade beslut, och eftersom mitt beteende påverkar min nästa och eftersom orsak och verkan råder kan den personen ta illa vid sig, trots att jag mår bra, och då finns det ingen balans.



Och förändringar har alltid skett genom historian så varför skulle det avstanna nu helt plötsligt?

- För att mitt sinne att nattsvart ;)



Delvis håller jag med. Men det finns många aspekter som det faktiskt finns vettig forskning på (t.ex. näring och föda) som säger klart och tydligt vad som skapar balans. Sen om man går emot då får man väl skylla sig själv eller nåt.



- Det är vad du anser är balans i ditt liv.

Att förringa andras sätt att nå balans är ju då obalans.



Over n out



2009-03-13 @ 08:42:40
Postat av: T

Eftersom vi är indelade i länder, inflätade i ett system så har jag svårt att se att ex. Usa skulle sluta vara världs-terrorister.



- Vad har indelningen av länder att göra med att USA är världs-terrorister? Jag ser inget fel på att vi är indelade i olika länder med olika språk, kulturer, ekonomi etc. Förutsättningarna är olika beroende på vart i världen vi bor så det är oundvikligt att vi har olika seder och kulturer.

Problemet uppstår när ett land har det sämre än sin granne eller när ett land får för sig att de kan klampa in hur de vill i andra länder.



Kan inte hålla med. Jag påstår att man visst kan få andra att må dåligt även om man själv mår bra, p.g.a. egoism. Som jag tidigare sa kan jag alltid hävda min balans i mina obalanserade beslut, och eftersom mitt beteende påverkar min nästa och eftersom orsak och verkan råder kan den personen ta illa vid sig, trots att jag mår bra, och då finns det ingen balans.



- Om man håller fast vid sitt ego mår man nog inte så bra även om man inbillar sig att allt är frid och fröjd.



Det är vad du anser är balans i ditt liv.

Att förringa andras sätt att nå balans är ju då obalans.



- Fortfarande, äter du bajs kommer du må som bajs. Det är inget jag anser utan det är fakta. Sen vad som faktiskt är balans i kosten är såklart individuellt, jag säger inte att alla ska äta som jag. Men äter man obalanserat t.ex. fläsk varje dag så kommer man inte må bra hur mycket man än anser och tror saker. Häller man vatten i en bensintank kommer bilen pajja tillslut också.

2009-03-13 @ 09:30:36
Postat av: Tessi

Vad har indelningen av länder att göra med att USA är världs-terrorister?.....Problemet uppstår när ett land har det sämre än sin granne eller när ett land får för sig att de kan klampa in hur de vill i andra länder.



- Det var bara ett exempel. Jag vill citera Multiball i denna fråga:

"Egentligen är det inte så svår matte. Eftersom det finns begränsat med resurser på jorden så är summan konstant. Om jag har ett bra liv, dvs över medel så måste en eller flera ha det sämre."

Därför kommer det aldrig att finnas total balans.

Det är en otroligt svår fråga att bedöma egentligen, det ligger i rovdjurs natur att hävda sina revir, och människan är ju ett djur...



Om man håller fast vid sitt ego mår man nog inte så bra även om man inbillar sig att allt är frid och fröjd.



-Alla handlingar en människa gör är egoistiska i grunden.



2009-03-13 @ 11:16:14
Postat av: T

"Egentligen är det inte så svår matte. Eftersom det finns begränsat med resurser på jorden så är summan konstant. Om jag har ett bra liv, dvs över medel så måste en eller flera ha det sämre."

Därför kommer det aldrig att finnas total balans.

Det är en otroligt svår fråga att bedöma egentligen, det ligger i rovdjurs natur att hävda sina revir, och människan är ju ett djur...



- Tänk på att 10% av befolkningen äger 90% av rikedomarna. Tänk på hur rika de rikaste faktiskt är. Jag tror att alla kan leva jävligt bra (med det menar jag att man har ett hem, man är mätt, man behöver inte jobba ihjäl sig utan kan utvecklas som människa etc) om det var rättvist distribuerat bland människorna.



Människan är ett djur men vi har förmågan att förstå vad vi gör både kortsiktigt och långsiktigt till skillnad från andra djur. Så länge vi intalar oss själva att vi är djur kommer vi kunna skylla på det när vi beter oss som djur. Men om vi istället faktiskt ser oss själva som tänkande varelser med en fri vilja som förstår konsekvenserna av våra handlingar kan vi inte skylla på det längre när vi gör någonting dåligt.



Alla handlingar en människa gör är egoistiska i grunden.



- Det jag försökte få fram var att så länge du handlar efter egot utan att ha insikt i att du gör det är du fast under det. Det är inte fel att t.ex. ge en uteliggare pengar för att man själv mår bra. Det är en win-win situation och det är såna situationer man bör sträva efter hela tiden.



Egot är inte ett problem när man lär känna sitt ego.

2009-03-13 @ 11:59:56
Postat av: Tessi

Varför har du tagit bort mitt svar på detta inlägg?

2009-03-13 @ 16:16:26
Postat av: T

Jag har inte tagit bort något.

2009-03-13 @ 17:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0