Förtroendet för polisen måste återställas!



Jag tänkte skriva om min banan-teori idag men nyheterna imorse ändrade den saken. Tydligen är det ännu en person som blivit misshandlad av polisen efter han kastats ut ur en krog i Gävle. Skillnaden i det här fallet är dock att mannens mobiltelefon var påslagen och spelade in ljudet under hela händelseförloppet. Det man fick höra i inslaget var en manling polis och en kvinnlig polis som trakasserade honom verbalt med saker som "Du har knarkat borthela din hjärna". Ok, det kanske man kan ta, speciellt om man knarkat den kvällen (det vet jag inte om han hade gjort).
Det är vad som hördes en stund efter som jag hoppas räcker för att fälla polisen som hörs på inspelningen. Han säger något i stil med "Nu ska du få stryk" och "Ju mer du kämpar emot desto värre blir det" medan den gripna mannen skriker till då och då, uppenbarligen av smärta.

Jag är sjukt glad över det här. Jag vet att det är fel att vara glad över det men jag är det. Anledningen ligger i att jag lärt mig att förakta poliser med åren. Inte för att jag är mer kriminell än gemene man utan för att min erfarenhet tillsammans med majoriteten av historierna jag hört av vänner och bekanta har bekräftat att det inte bara är ett par rötägg som ger kåren ett dåligt rykte. Det är snarare tvärtom. Jag har en gång blivit behandlad schysst samt hört en handfull historier som kan kallas för undantag från regeln.

Jag personligen har klarat mig från att bli fysiskt misshandlad men däremot har mitt utseende, efternamn och så vidare kritiserats och verbalt misshandlats. Jag börjar inte gråta över det men det ligger knappast i polisens favör att kalla oskyldiga personer för öknamn bara för att de är oskyldiga fastän de ser ut på ett visst sätt. "Du ser ut som en sån där" fick jag höra sist.

Jag har dock hört otaliga historier från vänner om allt från att man fått ett par tjuvnyp i mellangärdet till regelrätta gruppmisshandelsepisoder där folk har dragits in i piketbilar och fått smaka på batongen. Givetvis med telefonkataloger mellan så det inte blir blåmärken.

Majoriteten som fått stryk är invandrare. Liksom mannen jag berättade om i början. Undrar om det finns någon koppling?


En lösning på problemet?

Jag tycker det är att stort problem att polisen i princip kan misshandle vem de vill, när de vill och sedan kunna backa varandra i en eventuell rättegång och kalla det självförsvar. Inte nog med att man fått stryk, man kan åka fast för våld mot tjänsteman också. Men jag har kommit på en lösning. Den kanske inte är 100% ännu men tanken är rolig att leka med.

Det är 2009 och vi har kameror minder än bilden där uppe. Vi har internet. Kan vi inte utrusta varenda polis med en sån där liten kamera någonstans på uniformen? Och ha en kamera i varje bil samt i varenda rum på varenda polisstation. Och sända allting live på internet? Det skulle nog minska polisens snedsteg drastiskt.

Tyvärr är det inte möjligt. Hur mycket jag än vill ha ett kontrollorgan över polisen som folket kan granska förstår jag att kameraidén är helt galen. Jag menar, folk tycker det är jobbigt att det finns kameror i tunnelbanan där man typ sitter och läser tidningen. Det skulle nog vara en aning jobbigare att bli filmad mitt i natten på fyllan när man är sådär härligt odräglig. Och dessutom hamna på internet där hela världen kan se på spektaklet. Fatta vad snabbt YouTube skulle fyllas av fulla svenskar som blir arresterade.

Jag tror en realistisk lösning på problemet är att lära dessa råbarkade lagupprätthållare att invandrare är lika mycket människor som blonda, ariska svenskar. Dessutom skulle inte ett par charmkurser skada. Tvinga poliserna att sticka och knypla eller något liknande pyssel. De kanske kan baka åt varandra i fikarummet. Vänta nu....jag kan inte hålla det seriöst. Det beror på att jag på riktigt tror att de flesta poliser inte kommer kunna lära sig ett skit. De trivs så pass mycket med att missbruka den makt de besitter att alla världens kurser om empati och förståelse för andra människor  inte skulle göra någon skillnad. De måste trots allt njuta av att misshandla invandrare för annars skulle det inte ske i så stor utsträckning. Det skulle inte förvåna mig om sadister söker sig till polisyrket bara för att kunna utöva sina fantasier på någon stackare i handbojor som varit full på allmän plats och dessutom råkar vara invandrare.

Jag tror på riktigt att de flesta som blir poliser har blivit mobbade i skolan eller i hemmet. Någonting måste hänt som gjort att de känt sig små och maktlösa. Någonting måste fått de att vilja ge igen på världen med samma mynt. Så lösningen ligger nog i att lära våra barn att inte vara elaka mot andra barn. Och det tåget har nog lämnat stationen för lääääänge sedan.

Med andra ord, jag kommer inte på någon lösning. Och så länge ingen annan heller gör det kommer nyheterna fortsätta rapportera om enstaka fall där någon vi kan kalla "Mohammed" blir misshandlad av polisen. Och det kommer såklart bara vara unika fall där en mobiltelefon eller kamera spelat in händelseförloppet. De andra tusentals incidenterna kommer bli till historier som cirkulerar kring folket och skapar ännu mer förakt för polismakten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0