Ett nytt system



Det krävs en viss typ av männsika för att bli chef. Det finns såklart ett helt spektra av chefs-typer men den jag specifikt vill ta upp är psykopaten. Jag har hört uttrycket otaliga gånger; "Man måste vara psykopat för att bli chef". Och jag är benägen att hålla med.

En chef måste kunna behandla sina anställda som resurser istället för människor. Chefen måste kunna dela ut otrevliga uppgifter, kunna sparka folk om det krävs och helt enkelt vara tämligen hjärtlös. Givetvis måste han även kunna manipulera folk och kunna vara väldigt charmig i vissa stuationer. En väldigt skicklig skådespelare (Läs: lögnare) helt enkelt.

Seriöst, varför har vi byggt upp ett system där det krävs psykopater för att leda oss? Och nu pratar jag inte bara om bossen på arbetsplatsen utan även politiker, stadsöverhuvuden, presidenter och premiärministrar. Det säger sig självt att de som sitter på den absoluta toppen har charmat sig upp (Läs: slickat stjärt och ljugit) samtidigt som de sparkat neråt. Ett bra exempel är presidentvalen i U.S.A. där kampanjerna går ut på att göra dyrast och häftigast reklamfilmer med alla bra budskap folket vill höra (t.ex. CHANGE!) blandat med grov pajkastning mot motståndarna. Även om U.S.A. har dragit spektaklet till sin spets ärd et inte mycket bättre i andra länder, inkluderat Sverige. Har ni sett livesändningen från Riksdagen på TV2? Att så många politiker kan bete sig som barn i en debatt utan att ågon reagerar är rätt skrämmande. Fast å andra sidan är det bara arbetslösa, alkisar, pundare och annat löst folk som är hemma mitt på dagen. Och inte fan kommer de slå på TV2 för att spana in debatten i Riksdagen. De som faktiskt bryr sig om vad våra ledare pysslar med får innehållet ur debatten kraftigt komprimerat och omskrivet i Aftonbladet eller Expressen. Med andra ord märks inte politikernas inkompitens och psykopaterna får härja fritt.

Jag tycker att det är dags för ett nytt system. Ett system som inte kräver att psykopater ska leda oss. För när psykopaterna sitter vid makten är männsikan bara en resurs och får någon för sig att vi har för mycket av den resursen sitter vi alla jävligt löst till.

Kommentarer
Postat av: Tessi

Håller med. Revolution! Får dela med mig av mina hemliga planer nästa gång vi ses :)

2009-03-11 @ 19:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0