Bananteorin



För några år sedan kom jag på att människan har blivit väldigt förslappad. Det ligger i vår natur att hitta den lättaste lösningen på ett problem även om vi oftast vet att det troligtvis inte är en hållbar lösning. Dessutom har människans fokus på senare tid till största del varit inriktad på att skapa maskiner/hjälpmedel/produkter som underlättar livets alla olika bördor. Det är inget fel med det men om man missbrukar systemet och enbart tar den lätta vägen genom livets problem så leder det till problem. Det måste finnas balans i allting. Här kommer bananteorin in.

Jag märkte det först när jag jobbade på Posten för en massa år sedan. En gång i veckan fick vi fruktkorgar till avdelningen som innehöll runt 6-8 olika frukter. Förutom klassikerna banan, äpple och apelsin fanns det alltid lite mer spännande överraskningar som vindruvor, plommon, clementiner, kiwi, jordgubbar och de flesta andra sorterna vi har här i Sverige. Men ville man ha en banan var man tvungen till att vara i lunchrummet (dit korgarna levererades) när korgarna kom för guleböjarna var den mest eftertraktade frukten på bygget. Det resulterade i gnäll från alla som inte fick en banan vilket slutade med att fruktkorgarna byttes ut mot banankorgar.

För något år sedan började jag fundera på varför just bananen var frukten som alla krävde att få. Kunde det verkligen vara så att alla på Posten faktiskt tyckte att banan var den godaste frukten? Jag gjorde en liten undersökning bland mina vänner där jag frågade vilken frukt de tyckte smakade bäst samt vilken frukt de oftast köpte. Även om bananen är en god frukt var den inte överrepresenterad som favoritfrukt. Dock svarade samtliga att de oftast köper bananen.
Till min lilla forskningsstudie har jag dessutom fått tag på lite statistik från detaljhandeln om hur mycket pengar vi svenskar lägger ner på olika sorters frukt.


Jag tror jag vet varför bananen är så överrepresenterad. Bananen är den bekvämaste frukten. Den är barnsligt enkel att öppna, formen är perfekt för vår mun, inget kladd och det skräp som blir över kan med hjälp av två fingrar kastas i papperskorgen. Men som jag tidigare nämnde leder en överdrift alltid till problem och jag menar inte att halkolyckor på bananskal har ökat dramatiskt sedan bananen blev den frukt alla köper hem.

Efter en snabb sökning på "banana" hos wikipedia (den engelska) inser jag att handeln med bananen är en massiv industri som gjort många rika och sysselsätter hundratusentals människor. Det har helt enkelt blivit en industri och favoritsorterna odlas som aldrig förr. Problemet med det blir att man inte byter grödor på markerna efter några år som man bör göra för att ge jorden omväxling. Dessutom används det enklaste knepet med att hålla skadedjur borta, nämligen gift. Och visst, bananen har ett tjockt skal som man inte äter så lite gift borde väl vara lugnt? Jag vet inte exakt varför men av någon anledning ökar giftdoseringen kontinuelligt och idag är det inte ovanligt att man besprutar bananerna genom att trä en plastpåse fylld med gift över varje klase och låter bananerna inte bara marinera utan växa i påsen. Jag personligen tror inte att bananens skal är så stabilt att den klarar av att hålla allt gift borta från själva frukten.


Inte nog med att vi konsumenter äter de här giftbomberna i tron att vi är nyttiga för att vi äter frukt, bananodlarna som jobbar med giftet på daglig basis får hemska sjukdomar och förgiftade marker. Och som grädde på moset är det förstås någon annan som tjänar storkovan på bananerna medan bönderna får lite brödsmulor. Vi har väl alla hört om mördade fackmedlemar inom Chiquita (om inte rekommenderar jag lite googling för jag orkar inte gå igenom hela den härvan. Tänk Coca-Cola).

Jag tycker inte att vår bekvämlighetstörst ska styra våra val när vi äter frukt. Varför inte låta smaksinnet bestämma. Eller det faktum att omväxling förnöjer. Även att det är nyttigt för oss att äta annan frukt än bara bananer. Kom ihåg att lite arbete skapar karaktär, något som är en bristvara i dagens samhälle där vi alla försöker lösa våra problem genom att välja den lättaste vägen och skita i de långsiktiga konsekvenserna. Att skala en apelsin eller skiva en ananas kanske inte gör några märkbara förändringar men det är ett steg i rätt riktning.

Kommentarer
Postat av: Multiball

Vad har hänt? Du brukade va den lataste personen jag kände... Jag äter inte banan men jag tror du glömmer en faktor. Banan är rätt mättande, mer än tex äpplen.

2009-02-25 @ 10:08:43
Postat av: D

Exakt likadant här, fruktkorgen kommer 2 ggr per vecka, bananerna är borta till lunch varje gång, kvar ligger apelsinerna, päronen och äpplena.



Håller även med föregående talare, bananer ger en mättnadskänsla som ingen av de andra frukterna kan stå till buds med. Gift eller inte.

2009-02-25 @ 11:52:55
Postat av: T

Ät två äpplen då vafan.



Jag tror den där mättnadskänslan är något man lurar i sig. Syrliga saker ska väl dessutom fungera mättande?



Jag äter andra frukter och lider inte av att jag inte blir mätt.



Multiball: Jag vet inte vem du är men sååå lat kan jag inte varit. Visst, man var slapp men jag insåg för länge sedan att det inte riktigt ska vara så.

2009-02-25 @ 12:45:59
Postat av: Multiball

T, det är mening. Att du inte ska veta vem jag är.



På mitt jobb ligger bananerna kvar rätt länge, allra först ryker vindruvorna och lättskalade citrusfrukter.

2009-02-25 @ 15:40:01
Postat av: D

Äpplen fastnar bara i tänderna, päronen rinner och kladdar ner, samma med apelsinerna.. tacka vet jag mandariner, clementiner och allt vad dom nu heter men dom är sällsynta, dags o klaga kanske. Sån lyx som vindruvor har vi inte heller här.

2009-02-25 @ 16:26:31
Postat av: T

Multiball: Ett tecken på att du saknar mening kanske? :P



Ditt jobb följer inte normen. Du kanske till och med trivs på ditt jobb? :)



D: Din bekväma jävel :P

2009-02-26 @ 07:20:26
Postat av: Multiball

För kännedom, jo jag trivs bra på mitt jobb. Det kärver väldigt mycket av min tid men jag har svårt att se att jag skulle vilja göra något annat.



T, kul att se att folk kan förändras.

2009-02-26 @ 12:50:32
Postat av: T

Soft att någon trivs på sitt jobb ;)



Folk både kan och gör det. Allting är föränderligt här i världen. Ingenting är konstant.



Sluta spela hemlig nu.

2009-02-26 @ 13:57:49
Postat av: Anonym

Vilken visionär! Jag blir smått lycklig av att höra dessa tankar och åsikter. Åtminstonde dem i kommentarsfälten.



Nåväl, jag håller med, alla (allt) kan förändras.



Nästa gång vi springer på varandra ska jag presentera mig som Multiball.

2009-02-26 @ 16:23:53
Postat av: T

Jag har snott det från hinduismen men titeln visionär klär mig så jag snor den också ;) (Kanske ska kalla mig tjuv istället?).



Ska bli intressant. Jag har mina misstankar men det är för många så jag vill inte spekulera här.

2009-02-27 @ 09:35:32
Postat av: Multiball

T, det är jag tacksam för. Jag gillar att vara anonym på nätet.



Även om jag inte håller med om allt så gillar jag skarpt det filosofiska nivån på bloggen. Den hamnar i min bloggroll, få förunnat ;)

2009-02-27 @ 12:04:54
Postat av: T

Tanken är att så lite frön om att det inte står rätt till.



Nice :)

2009-02-27 @ 13:32:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0